Itsekritiikki on sopivissa määrin terve ja hyödyllinen tapa, sillä se voi tarjota tarvittavaa perspektiiviä ja kannustaa omista virheistä oppimiseen. Mutta liika on liikaa. Liiallinen itsekritiikki voi olla luovuutta tukahduttavaa, elämäiloa himmentävää ja työhyvinvointia huonontavaa. Itsesäälissä pyöriminen ja omien kykyjen ja tekojen haukkuminen murentaa itsetuntoa, mutta onneksi harmillisista tavoista voi oppia pois.

Tässä psykologin ohjeet itsekritiikin taltuttamiseksi:

1. Ensimmäinen askel kohti itsekritiikin taltuttamista on sen tunnistaminen

Epäterveellisen itsekritiikin voi tunnistaa sävystä, jolla itselleen puhuu.

2. Nimeä oma itsekritiikkisi

”Jos voit nimetä kokemuksen, voit myös taltuttaa sen”

3. Rauhoita oma kehosi

Koska kehomme on itsekritiikin hetkellä usein hyvin jännittyneessä tilassa, voi tilannetta helpottaa rauhoittumalla

4. Aloita vuoropuhelu itsesi kanssa

Itsekritiikkiä voi myös vaihtaa myötätuntoisempaan suhtautumiseen.

5. Toimi tietoisesti itsekritiikkiäsi vastaan

Vaikka itsekritiikki soimaisi pään sisällä, ei se tarkoita, että itsekritiikki olisi oikeassa. Kun oppii tunnistamaan itsekriittisiä hetkiä ja saamaan itsensä soimaamisen kuriin, vaikutukset ovat konkreettisia.

 

Muista, että avun pyytäminen ei ole noloa tai muita vaivaannuttavaa. Jokainen on haavoittuva, jokainen mokaa, ja jokainen tarvitsee muiden apua. Ja sitäpaitsi: Tutkimusten mukaan antelias elämäntyyli lisää hyvinvointia ja terveitä elinvuosia. Kun annat toiselle mahdollisuuden auttaa, hänkin tuntee olonsa paremmaksi.

 

Lisäluettavaa: Ronnie Grandell: Irti itsekritiikistä – Löydä terve suhde itseesi (Tammi 2018).

Tags:

©2019 Arts Management Helsinki. All rights reserved.

Log in with your credentials

Forgot your details?